Wyniki prac

Cele projektu, które były wyznaczone dla Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego
 w Gdyni zostały w pełni osiągnięte. W wyniku realizacji projektu i dobrej, merytorycznej współpracy partnerów projektu możliwe było zbudowanie i przetestowanie doskonałego narzędzia do zdalnego monitoringu środowiska morskiego (pojazd SENTINEL), które może mieć zastosowanie w badaniach wypływu wód podziemnych (SGD) i dna morskiego.
 Projekt przyczynił się do rozwoju  kompleksowych badań i usług gromadzenia danych
 o Morzu Bałtyckim.

Pojazd SENTINEL cechuje się unikalnymi parametrami:

  • Odporność na zaplątywanie się w roślinność i inne przeszkody z jakimi może spotkać się w warunkach samodzielnej pracy, np. liny, sieci, żyłki.
  • Bardzo cicha praca – brak oddziaływania na zwierzęta wodne.
  • Solidny, opatentowany napęd bioniczny NOADRIVE zapewnia wysoką sprawność, moc i zwrotność i nawet do tygodnia pracy pomiędzy ładowaniami baterii.
  • Przygotowanie do wykorzystania zielonej energii pozyskiwanej z pławy, obsługującej system na morzu, a co za tym idzie zerowa emisja, niski ślad węglowy.
  • Duża ładowność (do 100kg), pozwala na instalację większej liczby czujników, dodatkowej energii i urządzeń. Wysoka manewrowość z ciężkimi ładunkami = możliwość instalacji wielu różnych czujników podczas pojedynczej misji. Dzięki dużemu ciągowi statycznemu systemu NOADRIVE bezwładność pojazdu jest zredukowana do minimum. Nawet z zainstalowanym maksymalnym ładunkiem do 100kg pojazd zatrzymuje się z prędkości marszowej do zera w mniej niż 1 metr dzięki czemu ogólne bezpieczeństwo misji jest znacznie zwiększone.
  • Wektorowy system balastowy zapewnia zdolność szybowania na duże odległości nawet z ciężkim ładunkiem

Docelowe obszary wykorzystania:

Oil & Gas – poszukiwanie złóż, przygotowanie inwestycji, interwencje.
  
Offshore – w tym energetyka, przygotowanie inwestycji i okresowy automatyczny dozór.
  
Akwakultura oceaniczna
– dozór oddziaływania farm na środowisko.

Sektor naukowy – długotrwały monitoring ekosystemów, automatyczna eksploracja
 i budowanie wiedzy o Ziemi.
  
Globalny rynek usług związanych z prowadzeniem inwestycji morskich
 oraz rozwojem infrastruktury – ma duże zapotrzebowanie na wykorzystanie różnych rodzajów danych, co jest trudne do uzyskania na dużą skalę ze względu na wysokie koszty operacyjne statków oraz ograniczenia ich użycia narzucane przez pogodę.

Przewagi konkurencyjne

  • Oszczędność czasu przy jednoczesnej redukcji kosztów
  • Innowacyjne, opatentowane pędniki falowe zapewniające wysoką wydajność oraz manewrowość jednostki.
  • Zwiększona ładowność (do 100 kg ładunku).
  • Wysoka manewrowość z ciężkimi ładunkami daje możliwość instalacji wielu różnych czujników podczas pojedynczej misji oraz zwiększa bezpieczeństwo. 
  • Możliwość instalacji dowolnego oczujnikowania i sprzętu zgodnie z wymaganiami klienta końcowego
  • Odporność pojazdu na zaplątywanie się w roślinność i inne przeszkody podwodne
  • Bardzo cicha praca – system bezpieczny dla fauny i flory. 
  • Zdolność poruszania się ruchem szybowym z wykorzystaniem nowatorskiego systemu sterowania wektorem wyporu (BVP) zapewnia daleki zasięg. 
  • Możliwość prowadzenia skomplikowanych, długich misji bezzałogowych.
  • Zdolność do pozostawania w ukryciu na dnie.
  • Stacja automatycznego dokowania celem uzupełniania zapasu energii.
  • Łączność satelitarna = zdalny dostęp do zbieranych danych i programowanie misji.
  • Bezprzewodowa łączność podwodna